מבנה מסך המובייל ואיך הוא קשור לתפריטי ניווט?

בעולם שבו הטכנולוגיה מפתחת בקצב מסחרר, יש חשיבות להתאמת חווית המשתמש בתכנה לחווית המשתמש הפיזית. בפוסט הבא נלמד איך מבנה הטלפון הנייד משפיע על חווית המשתמש באופן כללי ועל תפריטי הניווט בפרט

אי שם ב-2007 יצא מכשיר חייזיר ממש – האייפון הראשון. הוא היה חדש בנוף, לא היו הרבה כאלה לפניו והיה קשה לחזות האם הוא יעבוד או לא, גם ברמת יכולות טכניות וגם ברמת חווית המשתמש. משום שלא היה מכשיר כזה מעולם, אף אחד לא ידע איך משתמשים הולכים לעבוד איתו והמידע המחקרי התחיל להיערם רק אחרי השקת המכשיר.

האייפון ומתחריו קיבלו בהתחלה מסך בגודל 3 אינטש בערך, מה שעזר לנו לאחוז את המכשיר בכף היד ולתפעל אותו ללא כל מאמץ נוסף (כמו משיכת האצבעות מקצה לקצה למשל)
השנים עברו, המסכים גדלו והיום הם כבר הכפילו את גודל המסך ממה שהיה האייפון הראשון. אנחנו מרגישים את זה כמעט תמיד, הרבה אנשים בוחרים לקנות טלפון לפי גודל המסך ומנסים להימנע ממסכים גדולים מדי. אחת הבעיות המרכזיות היא לנסות להגיע לפינה העליונה הרחוקה, משימה כמעט בלתי אפשרית ביד אחת ומייצר בעיקר תסכול.

כתוצאה מהגדלת המסך, נולדו בעיות שמישות חדשות שעלינו להתייחס אליהן. בתור מאפיינים אנחנו צריכים תמיד להתחשב בגודל המסך ולנסות לעצב את הממשק בצורה המתאימה ביותר עבור שימוש נוח למשתמשים (מבחינה פיזית).

מצד ימין – תפריט ניווט תחתון (באזור הנגיש של המסך). מצד שמאל – תפריט המבורגר

 

ועכשיו אחרי שהבנו את הבעיה, הגיע הזמן לדבר על אחד הרכיבים שהכי נפגע כתוצאה משינו גודל המסך- תפריט הניווט.

תפריט הניווט במובייל או כמו שהוא מוכר יותר- “תפריט המבורגר” הוא בעצם שלושת הקווים האלה שיש כמעט בכל פינה עליונה של אתר אינטרנט.

כשהתחיל כל עניין הטלפונים החכמים, אפל דגלו מלכתחילה בגישה מאוד ברורה – תפריט הניווט צריך להיות בחלק התחתון של המסך. עוד מהאייפון הראשון. אנדרואיד לעומת זאת, החליטו שתפריט הניווט צריך דווקא להיות בחלקו העליון של המסך.
ככל שעבר הזמן והמכשירים התפתחו וגדלו, אנדרואיד הגיעו למסקנה שחלקו התחתון של המסך אכן נגיש יותר ולעט לעט התחילו לדרוש מאפליקציות לייצר דווקא תפריט ניווט תחתון במקום עליון.

אחרי שהבנו את בעיית הניווט שנוצרה כתוצאה מגדילת המסכים, בואו נדבר על תפריט ניווט בצורת המבורגר ומה הבעיה איתו?

מה הבעיה בהמבורגר אתם שואלים? שני דברים עיקריים:
1. הדבר הראשון הוא כמובן – נגישות. קשה להגיע אליו, לא נוח ומאמץ את המשתמש לחינם.
2. בסופו של דבר, תפריט שנמצא בתוך המבורגר הוא מוחבא. זה אומר שבתור משתמש אני לא אדע מה יש בפנים ועד שלא אלחץ, לא אדע. מבאס נכון? העניין הזה מוריד משמעותית את המוטיבציה של היוזר ללחוץ על הכפתור הזה.

אז נכון, ברוב האפליקציות יש תפריטי ניווט נוחים ופרוסים בחלקו התחתון של המסך אבל למה באתרי אינטרנט לא? מבחינה טכנית זה לגמרי אפשרי. אז למה שלא נאמץ את זה? בעזרת תפריט ניווט פרוס באתרי אינטרנט, נוכל לתת חווית משתמש הרבה יותר נוחה ומותאמת למכשיר. ממש כמו אפליקציות!

הרבה אתרים כבר עברו לתפריטי ניווט תחתונים – אלי אקספרס, Air B&B, יוטיוב ועוד המון.

בעבר יצרנו סרטון בסטודיו Awesome מבית Deloitte במסגרת תכנית סרטוני הסבר קצרים. מוזמנים לצפות בו בלחיצה כאן

אהבתם? יש עוד

אפשר להישאר מעודכנים תמיד

בואו איתי ללינקדין, שם אני מעלה תכנים חדשים